Установка abd. Скачать программу adb run

Расшифровывается ADB как Android Debug Bridge, то есть отладочный мост для Андроида. Программа разработана для операционной системы Android и работает в связке с компьютером. Она дает возможность изменить файлы, воспользоваться root правами, восстановить работу системы.

ADB run в свою очередь является приложением, которое позволяет пользователю прошить устройство, работающее на Android. Оно включает в себя ADB и Fastboot. Эти приложения знакомы всем, кто сталкивался с перепрошивкой своего гаджета.

ADB, ADB run и Fastboot

Android Debug Bridge позволяет управлять Андроидом при помощи ПК. Это приложение устанавливается непосредственно на ноутбук или компьютер, который соединяется с мобильным устройством через USB кабель в режиме отладки. Затем после запуска возможно выполнение специальных команд, позволяющих инициировать какие-либо действия с гаджетом.

Утилита позволяет выполнить такие действия , как:

  • перенос папок и файлов на/или с устройства;
  • работа с прошивками: установка, обновления;
  • снятие блокировки, сделанной с помощью графического ключа;
  • выполнение различных скриптов.
  • Чаще всего приложение устанавливают вместе утилитой Fastboot. Этот режим позволяет сбросить все настойки до заводских, поэтому его иногда называют Recovery – функцией восстановления. Помимо этого с помощью Fastboot можно установить прошивку, но в этом случае возможна только работа через ПК.

    Эти две программы лучше устанавливать вместе , что позволяет получить доступ к большему числу возможностей.

    В свою очередь ADB run упрощает работу и автоматизирует типичные команды и действия, чаще всего используемые пользователями. Она имеет хоть и консольный, но визуализированный вид, состоит из 14 пунктов.

    Эта программа гораздо проще, она подходит тем, кому сложно разбираться с командной строкой, кто не умеет с ней работать. В ней уже предоставлено меню и пункты, которые можно выбирать. Она отличается простым интерфейсом , большим функционалом, не требуя при этом дополнительных установок программ.

    Все утилиты можно скачать, установить для работы и обновления мобильного устройства.

    Как пользоваться ADB run

    Чтобы понять, как использовать утилиту, необходимо познакомиться с установкой и основными командами. Подключение к гаджету осуществляется при помощи компьютера и USB кабеля или по беспроводной сети.

    Понять, что подключение состоялось, можно осуществив ввод adb devices. Затем должно появиться сообщение: «List of devices attached «, говорящее о том, что соединение произошло. Подключение через wi-fi происходит при помощи adb wireless. На мобильном устройстве должны стоять root права.

    Для работы необходимо включить отладку по USB на гаджете. Обычно этот пункт находится в настройках. Если его нет, то можно его поискать в параметрах разработчика. Это меню скрыто, для его включения следует найти строчку с номером сборки в настройках Андроид, несколько раз кликнуть на нее (от 5 до 10 раз). Где-то после половины нажатий появится уведомление, что вы все делаете правильно, а потом будут предоставлены права разработчика . Затем можно вернуться к настройкам, где появится пункт «параметры разработчика». Здесь и происходит включение отладки.

    Утилита обладает рядом положительных качеств :

    1. Простота установки.
    2. Простое управление.
    3. Легкая проверка обновлений.

    Установка

    Прежде чем установить ADB, ее необходимо скачать, это можно сделать бесплатно. Скачать ADB можно на сайте 4pda . Официальный ресурс не дает возможности скачать утилиту отдельно, а только всем пакетом Android SDK . Установка программы происходит с помощью стандартного мастера установки.

    Весь процесс прост и интуитивно понятен. Сам установщик предлагает подсказки, направляя все действия.

    После этого нужно установить драйвера для своего мобильного устройства, иначе приложение не увидит устройство. Проще всего воспользоваться утилитой для автоматической установки Adbdrivers . Но также можно скачать драйвера для Windows 7, 8 или 10 с официального сайта производителя.

    В случае отсутствия установщика, драйвера можно установить вручную , для этого:


    Обзор интерфейса и команды ADB run

    Рассмотрим все пункты меню, предложенные программой, принцип их работы:

    1. Device attached? – отвечает за соединения ПК и смартфона , но обязательно необходимо включить отладку USB.
    2. Move – отвечает за перемещение файлов с ноутбука на смартфон. Здесь присутствует как автоматическая, так и ручная возможность перемещения.
    3. Install Android App to Device – дает возможность устанавливать приложения, при этом возможны варианты сохранения и перемещение на карту памяти.
    4. Reboot Device – разнообразные режимы перезагрузки Андроида:
    5. Fastboot – прошивка, перепрошивка системы. Все настройки заданы автоматически.
    6. Unlock Gesture Key – разблокировщик графического ключа, также справляется с пин кодами, фейс кодами.
    7. Manual – позволяет прописывать команды вручную.
    8. Check Update – проверка новой версии программы.
    9. Intsall Bootanimation – устанавливает и изменяет анимацию при включении устройства.
    10. Memory and Partitio – знакомит с блоками и разделами Андроида.
    11. Run Script – работа со скриптами .
    12. Backup – создание резервной копии.
    13. Odex – odex-ирование прошивки, учитывая разнообразные параметры.
    14. Screnshot/Record – скриншоты , возможность записи видео.
    15. Exit – соответственно выход из программы.

    Прошивка телефона посредством ADB run

    Программа позволяет менять прошивку гаджета. Для этого достаточно ее установить, подключиться к ПК и воспользоваться утилитой Fastboot. Файлы, которые следует прошить должны находиться в одной папке с утилитой.

    Для начала необходимо перевести устройство в режим bootloader при помощи меню.

    Затем необходимо разархивировать заранее скачанные файлы с прошивкой. После этого следует выбрать пункт Run SCRIPT и в открывшееся окно поместить файлы прошивки и закрыть его. Нажать на Enter. Прошивка началась. Пока идет процесс нельзя вынимать кабель из телефона или компьютера.

    Программа дает возможность перепрошить поэтапно все разделы или только некоторые :

    • sуstem;
    • cache;
    • data;
    • recovery.

    Использование ADB

    Использование утилиты позволяет:

    • перезагружать гаджет, используя различные режимы;
    • переносить файлы, папки с телефона на ПК или наоборот;
    • работать с приложениями , устанавливая или удаляя их;
    • работать с прошивками;
    • выполнять различные скрипты ;
    • снимать блокировку графическим ключом.

    Утилиту обычно устанавливают и используют вместе с приложением Fastboot.

    Установка

    Установить приложение можно посетив официальный сайт . Необходимо скачать архив SDK tools для Windows, согласившись перед этим с правилами использования.

    После этого требуется распаковать архив , зайти в каталог tools, выбрать там папку bin и обратиться к файлу sdkmanager. Он как раз позволить установить программу.

    Дальше происходит работа в командной строке Windows. Делаем запуск от имени администратора. После этого открываем папку sdkmanager, прописав к ней путь C:\sdk-tools-windows-3859397\tools\bin.

    В ходе установки прочитайте лицензионное соглашение , нажмите клавишу Y.

    Если весь процесс прошел правильно, то в корневой папке появится директория platform-tools с файлами adb.exe и fastboot.exe.

    Как работает ADB

    Установив программу, можно с ней работать. Чтобы убедиться, что все правильно и нормально функционирует, следует с помощью командной строки открыть папку с файлами adb и fastboot и выполнить программу adb.help. То, что получилось должно походить на скриншот внизу:

    Теперь необходимо соединить устройство с ПК и проверить видит ли его приложение. Подключение происходит при помощи usb кабеля. Следует выбрать режим MTP – диспетчер файлов, а затем пункт «для разработчиков». Если такой пункт не появился, то стоит зайти в раздел «о телефоне », кликнуть 7-10 раз на номер сборки. После этого в появившемся пункте «для разработчиков» необходимо выбрать «отладку по usb».

    Затем в командной строке системы водим adb devices. Это позволит увидеть информацию об устройстве. Выглядит это как на скриншоте.

    После, проверяется программа fastboot, прописывается в консоли задача fastboot reboot, нажимается на ввод.

    После проверки функционирования задачи, можно спокойно работать с программой.

    Команды ADB

    Утилита предполагает работу со смартфоном, выполнение различных действий. Основных команд ADB всего 10:


    Достаточно прописать путь к папке, откуда копируется и в которую копируется информация.

    Так же есть возможность получить доступ к меню восстановления «recovery».

    Но стоит помнить, что после выполнения этой программы, все данные на телефоне удаляются.

    1. Shell – ее можно использовать в двух вариантах. Первый – ввод ее в командную строку, с последующим вводом. Это позволит выйти в режим терминала , где возможно выполнение любых команд Android shell. Но пользоваться им следует осторожно, так как устройству можно нанести сильный вред.

    Второй вариант – единичный ввод действия. Таким образом, можно, например, сменить возможность прав доступа к некоторым папкам.

    Бонусная утилита – Sideload. Она подходит владельцам устройства Nexus, позволяя обновлять официальную прошивку на всех устройствах компании.

    Частые вопросы

    Что делать, если ADB не видит устройство

    Если вдруг ADB не видит смартфон, то необходимо для начала проверить отладку по usb или проверить наличие ADB драйверов на вашем ПК.

    Стоит так же обратить внимание на другие причины :

    • проверить usb кабель, его работоспособность ;
    • проверить установку Android SDK , наличие его последней версии;
    • стоит попробовать переключить режим с MTP на камеру и назад;
    • можно попробовать переподключить устройство или перезагрузить компьютер.

    После всех этих действий программа должна заработать, а устройство обнаружиться. Такая проблема часто бывает с неизвестными китайскими марками, которые не знакомы программе.

    ADB или fastboot не является внутренней или внешней командой

    Порой при вводе в консоли ряда команд можно столкнуться с отказом системы от выполнения вводимого действия. Появляется сообщение, что данная команда не является внутренней или внешней. Часто это связано с тем, что не прописан путь к файлу , который обслуживает команду.

    Причиной такого сообщения может быть то, что у системы нет данных о местонахождении файлов. Возможно, что нужного компонента нет в системе, тогда его требуется установить.

    Для того чтобы избавиться от этой ошибки, необходимо указать программе путь к нужным файлам. Следует скопировать его в буфер обмена.

    • на рабочем столе нужно выбрать «Мой компьютер », нажать на правую кнопку мыши, в меню выбрать графу «свойства »;
    • теперь выбираем «дополнительные параметры системы », а потом «переменные среды»;
    • там нужно найти «системные переменные » и параметр Path, в который нужно добавить скопированный путь и подтвердить изменения;
    • потом открываем консоль и прописываем нужное действие, после чего ошибка исчезает.

    Как вариант, после всех манипуляций стоит перезагрузить компьютер .

    Android Debug Bridge (ADB) является консольным приложением, которое позволяет осуществлять управление широким рядом функций мобильных устройств, работающих на базе операционной системы Android. Главным предназначением ADB является выполнение отладочных операций с Андроид-устройствами.

    Android Debug Bridge представляет собой программу, которая работает по принципу «клиент-сервер». Первый запуск АДБ с любыми командами обязательно сопровождается созданием сервера в виде системной службы, которая называется «демон». Эта служба будет беспрерывно «прослушивать» порт 5037 в ожидании поступления команды.

    Поскольку приложение консольное, все функции осуществляются с помощью ввода команд с определенным синтаксисом в командную строку Windows (cmd).

    Функционал рассматриваемого инструмента доступен на большинстве Android-устройств. Исключением может быть лишь девайс с заблокированной производителем возможностью таких манипуляций, но это частные случаи.

    Для обычного пользователя применение команд Android Debug Bridge, в большинстве случаев, становиться необходимостью при восстановлении и/или прошивке Android-девайса.

    Весь функционал программы раскрывается после ввода определенной команды. В качестве примера рассмотрим команду, позволяющую просмотреть подключенные девайсы и проверить фактор готовности устройства к приему команд/файлов. Для этого служит следующая команда:

    Ответ системы на ввод данной команды двухвариантный. Если устройство не подключено или не опознано (не установлены драйвера, устройство находится в не поддерживающем работу через ADB режиме и другие причины) пользователь получает ответ «device attached» (1). Во втором варианте, — наличии подключенного и готового для дальнейшей работы девайса, в консоль выводится его серийный номер (2).

    Разнообразие возможностей

    Список возможностей, предоставляемых пользователю инструментом Android Debug Bridge довольно широк. Для доступа к использованию полного перечня команд на устройстве потребуется наличие прав суперпользователя (рут-прав) и только после их получения можно говорить о раскрытии потенциала ADB в качестве инструмента для отладки Андроид-девайсов.

    Отдельно стоит отметить наличие в Android Debug Bridge своеобразной справочной системы. Если точнее – это перечень команд с описанием синтаксиса, выводимый в качестве ответа на команду adb help .

    Такое решение очень часто помогает многим пользователям вспомнить забытую команду для вызова той или иной функции либо ее правильное написание

    Достоинства

    • Бесплатный инструмент, позволяющий осуществлять манипуляции с программной частью Android, доступный пользователям большинства устройств.

    Недостатки

    • Отсутствие русскоязычной версии;
    • Консольное приложение, требующее знания синтаксиса команд.

    Скачать ADB бесплатно

    Android Debug Bridge является неотъемлемой частью инструментария, предназначенного для разработчиков Андроид (Android SDK). Инструменты Android SDK, в свою очередь, входят в комплект компонентов Android Studio . Скачивание Android SDK для собственных целей доступно всем пользователям абсолютно бесплатно. Для этого необходимо лишь посетить страницу загрузки на официальном сайте компании Google.

    В том случае, когда в загрузке полного пакета Android SDK, содержащего Android Debug Bridge, нет необходимости, можно воспользоваться ссылкой ниже. По ней доступно скачивание небольшого архива, содержащего лишь ADB и Fastboot.

    Необходимо прошить Android c помощью FastBoot, но не знаете как? В данной статье дается детальная инструкция по использованию утилиты FastBoot и как ей пользоваться чтобы прошить Android девайс.

    Данная инструкция полностью расскажет как пользоваться FastBoot! Если же вы не знаете как устанавливать архивные обновления то вам необходима статья - Clockwordmod - что это такое. Инструкция по CWM recovery с картинками

    Скачивание и установка FastBoot

    Прежде прошить Android c помощью FastBoot, необходимо его скачать и установить на необходимый компьютер.

    1. Скачать утилиту FastBoot можно с официальной программой Android SDK (большой вес)

    почему ADB RUN лучше

    {rutube}35ab1de9e0bba7da32b643d19a14c9f0{/rutube}

    Запуск

    Если скачали Отдельно Fastboot

    После того как Вы скачали и установили FastBoot, откройте на ПК программу «Командная строка »

    и введите команды для перехода в папку с утилитой Fastboot (если установили отдельно FastBoot )

    cd /
    cd adb

    Если скачали ADB RUN

    Если ваш выбор пал на программу ADB RUN, то запустите ее и выберите в меню Manual -> ADB

    Файлы которые необходимо прошить должны находится в одной папке с утилитой Fastboot

    Инструкция по командам как прошить Android c помощью FastBoot

    Очень важно писать команды и файлы прошивок так как они указаны!

    Если у вас команда указана

    fastboot flash cache NazvaniAFiLe.img

    то нужно писать именно так, но ни как иначе. Другими словами важен регистр букв иначе вы получите ошибку cannot load ‘image’ - нет такого файла.

    Команды перезагрузки в режим прошивки (bootloader)

    fastboot reboot-bootloader

    Команда «видит» ли ПК ваш Android

    Возьмите в привычку проверять перед тем как что-то делать в Fastboot если соединение между компьютером и Android:

    Проверка «видит ли» ПК ваш Android

    fastboot devices

    Данную команду выполнять когда устройство уже в режиме прошивке (bootloader)

    Команды разблокировки и блокировки загрузчика Nexus

    Разлочить bootloader для Nexus

    fastboot oem unlock

    Залочить bootloader для Nexus

    fastboot oem lock

    Команда узнать версию bootloader

    Покажет установленую на Android номер версии бутлоадер

    fastboot getvar version-bootloader

    Команды форматирования раздела

    Перед тем как прошить какой либо раздел в Android, вначале его необходимо отформатировать для того чтобы не возникло проблем в работе

    fastboot erase Imya_razdela - стереть раздел: boot, radio, recovery, system, userdata и другие

    Стирает раздел Кеш (Cache)

    fastboot erase cache

    Стирает раздел Дата (Data)

    fastboot erase userdata

    Стирает раздел Систем (System)

    fastboot erase system

    Стирает раздел Recovery

    fastboot erase recovery

    Команды для прошивки раздела

    После того как выполнили форматирование раздела или разделов, можете приступить к прошивке

    fastboot flash Imya_razdela imya_file.img - прошивка выбранного раздела: boot, radio, recovery, system, userdata и другие

    Прошить раздел системы (System)

    fastboot flash system imya.img

    Прошить раздел кеш (Cache)

    fastboot flash cache imya.img

    Прошить раздел дата (Data)

    fastboot flash userdata imya.img

    Прошить раздел Recovery

    fastboot flash recovery imya.img

    Установка анимации включения (прошивка раздела с анимацией)

    fastboot flash splash1 splash.img

    Прошить все разделы (boot, recovery и system)

    fastboot flashall

    Вместо imya.img - необходимо прописывать имя файла которые вы собираетесь прошить

    Команда для установки update.zip

    Прошивает на Android архив-обновление в формате update.zip или архив ZIP с IMG образами различных разделов

    fastboot update имя_файла.zip

    Для устройств Sony

    Проверка подключения устройства Sony, если ответ 0.3 устройство, то тогда подключено

    fastboot.exe -i 0x0fce getvar version

    Разблокировка bootloader

    fastboot.exe -i 0x0fce oem unlock 0xПолученый_Ключ

    Более детальная информация по разблокировке Bootloader Sony - Как разблокировать Bootloader Sony

    Ошибка Waiting for Device

    Если у вас долгое время в командном окне горит надпись waiting for device - значит:

    • Не установлен или некорректно установлен драйвер - переустановить или установить
    • Устройство Android не в режиме Bootloader - перевести
    • Некорректное подключение к USB порту - использовать задние порты USB 2.0 компьютера, не использовать USB хабы

    Видео пример работы с утилитой Fastboot

    {rutube}681e46fc831b35f60bc992ed023e85cc{/rutube}

    Для тех кто ничего не понял!

    Для тех кто ничего не понял воспользуйтесь приложением ADB RUN , в данной программе введены практически все команды, которые нужны для FASTBOOT!

    Ниже представлен пример работы ADB RUN - как прошить быстро файл Recovery с помощью ADB RUN за менее чем за 5 секунд (только не забывайте вначале переводить в режим bootloader)! Кликните по изображению для просмотра.

    Существует множество инструментов для работы с подключенным с помощью USB-кабеля или Wi-Fi смартфоном. Особо развитые инструменты позволяют перемещать файлы, устанавливать и удалять софт, просматривать контакты, делать скриншоты экрана и даже отправлять СМС, однако ни один графический инструмент не сравнится с мощью, которую может дать консоль Android. В этой статье мы поговорим об ADB (Android Debug Bridge) - стандартном инструменте для отладки и работы с консолью Android с компа.

    Описанные в статье команды можно выполнять непосредственно на устройстве, скачав из маркета эмулятор терминала , но удобнее это делать, конечно же, с компа через adb.

    Основы работы с ADB

    Для начала работы с ADB его следует активировать на устройстве и установить утилиту adb и драйверы на комп. Первая задача выполняется с помощью включения «Отладки по USB» в пункте настроек «Для разработчиков» (если этот пункт скрыт, нажми семь раз на номер сборки в меню «О телефоне»).

    Для установки ADB на комп качаем Adb Kit и распаковываем в любую папку (рекомендую использовать названия папок без русских символов). Также скачиваем и устанавливаем драйверы ADB .

    Работать с adb нужно из командной строки. Нажимаем Win + R и вводим cmd, далее переходим в папку, в которой лежит adb. Для моей папки команда будет следующей:

    Cd \android

    Чтобы не проделывать все эти манипуляции каждый раз, можно добавить нужную папку в переменную Path. Для этого необходимо зайти в «Панель управления -> Система -> Дополнительные параметры системы -> Переменные среды», найти переменную Path и добавить в конец строки, через точку с запятой, путь до папки с adb. Теперь после запуска консоли можно сразу вводить необходимые команды.

    Проверим наше подключение к телефону с помощью следующей команды (она должна вывести список подключенных устройств):

    Adb devices

    С ADB можно работать через Wi-Fi. Для этого нужны права root и приложение WiFi ADB . Запускаем приложение, жмем переключатель и подсоединяемся к смартфону с помощью команды connect и показанного приложением IP-адреса:

    INFO

    Скопировать вывод консоли после выделения мышкой, а также вставить скопированную команду или имя файла в консоль можно правой кнопкой мыши. Включается в свойствах консоли.

    Установка программ

    ADB можно использовать для установки приложений без необходимости копировать их на смартфон. Достаточно выполнить такую команду:

    Adb install d:/downloads/имя_файла.apk

    В команду также можно добавить дополнительные ключи. Полезными будут - переустановить приложение с сохранением данных и -d - установить версию меньше текущей.

    Программы можно и удалять, но для этого нужно знать название пакета (как узнать, расскажу чуть позже). На примере игры Angry Birds Seasons команда будет выглядеть так:

    Adb uninstall com.rovio.angrybirdsseasons

    Бэкап приложений

    В Android есть встроенные функции бэкапа, которые также можно запустить с помощью командной строки. Для этого используется команда adb backup и набор опций:

    Adb backup [опции] <приложения>

    • -f указывает имя создаваемого файла и его расположение на компе. При отсутствии ключа будет создан файл backup.ab в текущем каталоге;
    • -apk|-noapk указывает, включать ли в бэкап только данные приложения или сам.apk тоже (по умолчанию не включает);
    • -obb|-noobb указывает, включать ли в бэкап расширения.obb для приложений (по умолчанию не включает);
    • -shared|-noshared указывает, включать ли в бэкап содержимое приложения на SD-карте (по умолчанию не включает);
    • -all указывает на необходимость бэкапа всех установленных приложений;
    • -system|-nosystem указывает, включать ли в бэкап системные приложения (по умолчанию включает);
    • - перечень пакетов для бэкапа.

    Если мы хотим создать бэкап всех несистемных прог, включая сами.apk, в определенное место, то команда будет выглядеть так:

    Adb backup -f c:\android\backup.ab -apk -all -nosystem

    После ввода необходимо подтвердить начало выполнения бэкапа на самом устройстве. Для восстановления полученного бэкапа нужно выполнить соответствующую команду:

    Adb restore c:\android\backup.ab

    Консоль в консоли

    Наряду с упомянутой консолью, которая является DOS-консолью под Windows, в Android существует и своя. Она вызывается через adb shell и представляет собой по сути стандартную Linux-консоль, но с неполным набором команд, расширить который можно, установив из маркета BusyBox. Использовать эту консоль можно двумя способами. В интерактивном режиме она запускается командой

    Adb shell

    В консоли появляется знак $ (далее по тексту этот знак будет означать необходимость ввода предварительной команды adb shell), и после этого можно вводить серию команд, получая после каждой отклик. Второй способ - если необходимо ввести только одну команду, можно писать ее подряд за adb shell.

    В шелле работают стандартные команды для копирования, перемещения и удаления файлов: cp , mv и rm . Можно менять каталоги (cd ) и смотреть их содержимое (ls ). Кроме стандартных Linux-команд, о которых можно узнать из любого справочника, в Android есть несколько своих специализированных инструментов, но, чтобы использовать некоторые из них, придется получить на смартфоне права root, а после запуска консоли выполнять команду su:

    Adb shell su

    Это нужно делать, если в ответ на какую-либо команду ты видишь строку, похожую на «access denied» или «are you root?». В случае успеха знак $ сменится на #.



    Создание скриншота

    Выполняется одной строчкой:

    Adb shell screencap /sdcard/screen.png

    После этого картинку нужно выдернуть из устройства командой adb pull :

    Adb pull /sdcard/screen.png

    В recovery скриншот можно сделать следующей командой:

    Adb pull /dev/graphics/fb0

    Затем необходимо преобразовать файл fb0 в нормальное изображение с помощью FFmpeg, который нужно скачать и положить в папку с adb. Расширение необходимо ставить своего устройства:

    Ffmpeg -f rawvideo -pix_fmt rgb32 -s 1080x1920 -i fb0 fb0.png

    Запись видео, происходящего на экране устройства

    adb shell screenrecord --size 1280x720 --bit-rate 6000000 --time-limit 20 --verbose /sdcard/video.mp4

    Данная команда начнет записывать видео с разрешением 1280 x 720 (если не указать, то будет использовано нативное разрешение экрана устройства), с битрейтом 6 Мбит/с, длиной 20 с (если не указать, то будет выставлено максимальное значение 180 с), с показом логов в консоли. Записанное видео будет находиться в /sdcard (файл video.mp4).

    INFO

    Все запущенные из консоли и в adb shell процессы, занимающие некоторое время для выполнения, можно прервать с помощью комбинации Ctrl + C. Выйти из шелла и вернуться к выполнению обычных команд adb - Ctrl + D.

    Управление приложениями

    Для управления приложениями используются две команды: pm (package manager) - менеджер пакетов и am (activity manager) - менеджер активностей. У данных команд есть немало ключей, которые можно посмотреть на портале разработчиков . Остановимся на некоторых.

    Для начала получим список установленных на устройстве приложений в виде названий пакетов, которые пригодятся позже:

    Продолжение доступно только участникам

    Вариант 1. Присоединись к сообществу «сайт», чтобы читать все материалы на сайте

    Членство в сообществе в течение указанного срока откроет тебе доступ ко ВСЕМ материалам «Хакера», увеличит личную накопительную скидку и позволит накапливать профессиональный рейтинг Xakep Score!

    Android SDK Platform-Tools is a component for the Android SDK. It includes tools that interface with the Android platform, such as adb , and systrace . These tools are required for Android app development. They"re also needed if you want to unlock your device bootloader and flash it with a new system image.

    Although some new features in these tools are available only for recent versions of Android, the tools are backward compatible, so you need only one version of the SDK Platform-Tools.

    Downloads

    If you"re an Android developer, you should get the latest SDK Platform-Tools from Android Studio"s SDK Manager or from the sdkmanager command-line tool. This ensures the tools are saved to the right place with the rest of your Android SDK tools and easily updated.

    But if you want just these command-line tools, use the following links:

    • Download SDK Platform-Tools for Windows
    • Download SDK Platform-Tools for Mac
    • Download SDK Platform-Tools for Linux

    Although these links do not change, they always point to the most recent version of the tools.

    Revisions

    29.0.5 (October 2019)

    • adb
      • Slight performance improvement on Linux when using many simultaneous connections.
      • Add --fastdeploy option to adb install , for incremental updates to APKs while developing.

    29.0.4 (September 2019)

    • adb
      • Hotfix for native debugging timeout with LLDB (see issue #134613180). This also fixes a related bug in the Android Studio Profilers that causes an AdbCommandRejectedException , which you can see in the idea.log file.

    29.0.3 (September 2019)

    • adb
      • adb forward --list works with multiple devices connected.
      • Fix devices going offline on Windows.
      • Improve adb install output and help text.
      • Restore previous behavior of adb connect without specifying port.

    29.0.2 (July 2019)

    • adb
      • Fixes a Windows heap integrity crash.
    • fastboot
      • Adds support for partition layout of upcoming devices.

    29.0.1 (June 2019)

    • adb
      • Hotfix for Windows crashes (https://issuetracker.google.com/134613180)

    29.0.0 (June 2019)

    • adb
      • adb reconnect performs a USB reset on Linux.
      • On Linux, when connecting to a newer adb server, instead of killing the server and starting an older one, adb attempts to launch the newer version transparently.
      • adb root waits for the device to reconnect after disconnecting. Previously, adb root; adb wait-for-device could mistakenly return immediately if adb wait-for-device started before adb noticed that the device had disconnected.
    • fastboot
      • Disables an error message that occurred when fastboot attempted to open the touch bar or keyboard on macOS.

    28.0.2 (March 2019)

    • adb
      • Fixes flakiness of adb shell port forwarding that leads to "Connection reset by peer" error message.
      • Fixes authentication via ADB_VENDOR_KEYS when reconnecting devices.
      • Fixes authentication-when the private key used for authentication does not match the public key-by calculating the public key from the private key, instead of assuming that they match.
    • fastboot
      • Adds support for dynamic partitions.
    • Updated Windows requirements
      • The platform tools now depend on the Windows Universal C Runtime, which is usually installed by default via Windows Update. If you see errors mentioning missing DLLs, you may need to manually fetch and install the runtime package .

    28.0.1 (September 2018)

    • adb
      • Add support for reconnection of TCP connections. Upon disconnection, adb will attempt to reconnect for up to 60 seconds before abandoning a connection.
      • Fix Unicode console output on Windows. (Thanks to external contributor Spencer Low!)
      • Fix a file descriptor double-close that can occur, resulting in connections being closed when an adb connect happens simultaneously.
      • Fix adb forward --list when used with more than one device connected.
    • fastboot
      • Increase command timeout to 30 seconds, to better support some slow bootloader commands.

    28.0.0 (June 2018)

    • adb :
      • Add support for checksum-less operation with devices running Android P, which improves throughput by up to 40%.
      • Sort output of adb devices by connection type and device serial.
      • Increase the socket listen backlog to allow for more simulataneous adb commands.
      • Improve error output for adb connect .
    • fastboot :
      • Improve output format, add a verbose output mode (-v).
      • Clean up help output.
      • Add product.img and odm.img to the list of partitions flashed by fastboot flashall .
      • Avoid bricking new devices when using a too-old version of fastboot by allowing factory image packages to require support for specific partitions.

    27.0.1 (December 2017)

    • adb: fixes an assertion failure on MacOS that occurred when connecting devices using USB 3.0.
    • Fastboot: On Windows, adds support for wiping devices that use F2FS (Flash-Friendly File System).

    27.0.0 (December 2017)

    • Re-fixes the macOS 10.13 fastboot bug first fixed in 26.0.1, but re-introduced in 26.0.2.

    26.0.2 (October 2017)

    • Add fastboot support for Pixel 2 devices.

    26.0.1 (September 2017)

    • Fixed fastboot problems on macOS 10.13 High Sierra (bug 64292422).

    26.0.0 (June 2017)

    • Updated with the release of Android O final SDK (API level 26).

    25.0.5 (April 24, 2017)

      Fixed adb sideload of large updates on Windows, manifesting as "std::bad_alloc" (bug 37139736).

      Fixed adb problems with some Windows firewalls, manifesting as "cannot open transport registration socketpair" (bug 37139725).

      Both adb --version and fastboot --version now include the install path.

      Changed adb to not resolve localhost to work around misconfigured VPN.

      Changed adb to no longer reset USB devices on Linux, which could affect other attached USB devices.

    25.0.4 (March 16, 2017)

    • Added experimental libusb support to Linux and Mac adb

    To use the libusb backend, set the environment variable ADB_LIBUSB=true before launching a new adb server. The new adb host-features command will tell you whether or not you"re using libusb.

    To restart adb with libusb and check that it worked, use adb kill-server; ADB_LIBUSB=1 adb start-server; adb host-features . The output should include "libusb".

    In this release, the old non-libusb implementation remains the default.

      Fixed Systrace command line capture on Mac

    25.0.3 (December 16, 2016)

    • Fixed fastboot bug causing Android Things devices to fail to flash

    25.0.2 (December 12, 2016)

    • Updated with the Android N MR1 Stable release (API 25)

    25.0.1 (November 22, 2016)

    • Updated with the release of Android N MR1 Developer Preview 2 release (API 25)

    25.0.0 (October 19, 2016)

    • Updated with the release of Android N MR1 Developer Preview 1 release (API 25)

    24.0.4 (October 14, 2016)

    • Updated to address issues in ADB and Mac OS Sierra

    Terms and Conditions

    1. Introduction

    3. SDK License from Google

    4. Use of the SDK by You

    5. Your Developer Credentials

    6. Privacy and Information

    7. Third Party Applications

    8. Using Android APIs

    https://privacy.google.com/businesses/gdprprocessorterms/

    10. DISCLAIMER OF WARRANTIES

    11. LIMITATION OF LIABILITY

    12. Indemnification

    14. General Legal Terms

    January 16, 2019

    Download Android SDK Platform-Tools

    Before downloading, you must agree to the following terms and conditions.

    Terms and Conditions

    This is the Android Software Development Kit License Agreement

    1. Introduction

    1.1 The Android Software Development Kit (referred to in the License Agreement as the "SDK" and specifically including the Android system files, packaged APIs, and Google APIs add-ons) is licensed to you subject to the terms of the License Agreement. The License Agreement forms a legally binding contract between you and Google in relation to your use of the SDK. 1.2 "Android" means the Android software stack for devices, as made available under the Android Open Source Project, which is located at the following URL: http://source.android.com/, as updated from time to time. 1.3 A "compatible implementation" means any Android device that (i) complies with the Android Compatibility Definition document, which can be found at the Android compatibility website (http://source.android.com/compatibility) and which may be updated from time to time; and (ii) successfully passes the Android Compatibility Test Suite (CTS). 1.4 "Google" means Google LLC, a Delaware corporation with principal place of business at 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States.

    2. Accepting this License Agreement

    2.1 In order to use the SDK, you must first agree to the License Agreement. You may not use the SDK if you do not accept the License Agreement. 2.2 By clicking to accept, you hereby agree to the terms of the License Agreement. 2.3 You may not use the SDK and may not accept the License Agreement if you are a person barred from receiving the SDK under the laws of the United States or other countries, including the country in which you are resident or from which you use the SDK. 2.4 If you are agreeing to be bound by the License Agreement on behalf of your employer or other entity, you represent and warrant that you have full legal authority to bind your employer or such entity to the License Agreement. If you do not have the requisite authority, you may not accept the License Agreement or use the SDK on behalf of your employer or other entity.

    3. SDK License from Google

    3.1 Subject to the terms of the License Agreement, Google grants you a limited, worldwide, royalty-free, non-assignable, non-exclusive, and non-sublicensable license to use the SDK solely to develop applications for compatible implementations of Android. 3.2 You may not use this SDK to develop applications for other platforms (including non-compatible implementations of Android) or to develop another SDK. You are of course free to develop applications for other platforms, including non-compatible implementations of Android, provided that this SDK is not used for that purpose. 3.3 You agree that Google or third parties own all legal right, title and interest in and to the SDK, including any Intellectual Property Rights that subsist in the SDK. "Intellectual Property Rights" means any and all rights under patent law, copyright law, trade secret law, trademark law, and any and all other proprietary rights. Google reserves all rights not expressly granted to you. 3.4 You may not use the SDK for any purpose not expressly permitted by the License Agreement. Except to the extent required by applicable third party licenses, you may not copy (except for backup purposes), modify, adapt, redistribute, decompile, reverse engineer, disassemble, or create derivative works of the SDK or any part of the SDK. 3.5 Use, reproduction and distribution of components of the SDK licensed under an open source software license are governed solely by the terms of that open source software license and not the License Agreement. 3.6 You agree that the form and nature of the SDK that Google provides may change without prior notice to you and that future versions of the SDK may be incompatible with applications developed on previous versions of the SDK. You agree that Google may stop (permanently or temporarily) providing the SDK (or any features within the SDK) to you or to users generally at Google"s sole discretion, without prior notice to you. 3.7 Nothing in the License Agreement gives you a right to use any of Google"s trade names, trademarks, service marks, logos, domain names, or other distinctive brand features. 3.8 You agree that you will not remove, obscure, or alter any proprietary rights notices (including copyright and trademark notices) that may be affixed to or contained within the SDK.

    4. Use of the SDK by You

    4.1 Google agrees that it obtains no right, title or interest from you (or your licensors) under the License Agreement in or to any software applications that you develop using the SDK, including any intellectual property rights that subsist in those applications. 4.2 You agree to use the SDK and write applications only for purposes that are permitted by (a) the License Agreement and (b) any applicable law, regulation or generally accepted practices or guidelines in the relevant jurisdictions (including any laws regarding the export of data or software to and from the United States or other relevant countries). 4.3 You agree that if you use the SDK to develop applications for general public users, you will protect the privacy and legal rights of those users. If the users provide you with user names, passwords, or other login information or personal information, you must make the users aware that the information will be available to your application, and you must provide legally adequate privacy notice and protection for those users. If your application stores personal or sensitive information provided by users, it must do so securely. If the user provides your application with Google Account information, your application may only use that information to access the user"s Google Account when, and for the limited purposes for which, the user has given you permission to do so. 4.4 You agree that you will not engage in any activity with the SDK, including the development or distribution of an application, that interferes with, disrupts, damages, or accesses in an unauthorized manner the servers, networks, or other properties or services of any third party including, but not limited to, Google or any mobile communications carrier. 4.5 You agree that you are solely responsible for (and that Google has no responsibility to you or to any third party for) any data, content, or resources that you create, transmit or display through Android and/or applications for Android, and for the consequences of your actions (including any loss or damage which Google may suffer) by doing so. 4.6 You agree that you are solely responsible for (and that Google has no responsibility to you or to any third party for) any breach of your obligations under the License Agreement, any applicable third party contract or Terms of Service, or any applicable law or regulation, and for the consequences (including any loss or damage which Google or any third party may suffer) of any such breach.

    5. Your Developer Credentials

    5.1 You agree that you are responsible for maintaining the confidentiality of any developer credentials that may be issued to you by Google or which you may choose yourself and that you will be solely responsible for all applications that are developed under your developer credentials.

    6. Privacy and Information

    6.1 In order to continually innovate and improve the SDK, Google may collect certain usage statistics from the software including but not limited to a unique identifier, associated IP address, version number of the software, and information on which tools and/or services in the SDK are being used and how they are being used. Before any of this information is collected, the SDK will notify you and seek your consent. If you withhold consent, the information will not be collected. 6.2 The data collected is examined in the aggregate to improve the SDK and is maintained in accordance with Google"s Privacy Policy.

    7. Third Party Applications

    7.1 If you use the SDK to run applications developed by a third party or that access data, content or resources provided by a third party, you agree that Google is not responsible for those applications, data, content, or resources. You understand that all data, content or resources which you may access through such third party applications are the sole responsibility of the person from which they originated and that Google is not liable for any loss or damage that you may experience as a result of the use or access of any of those third party applications, data, content, or resources. 7.2 You should be aware the data, content, and resources presented to you through such a third party application may be protected by intellectual property rights which are owned by the providers (or by other persons or companies on their behalf). You may not modify, rent, lease, loan, sell, distribute or create derivative works based on these data, content, or resources (either in whole or in part) unless you have been specifically given permission to do so by the relevant owners. 7.3 You acknowledge that your use of such third party applications, data, content, or resources may be subject to separate terms between you and the relevant third party. In that case, the License Agreement does not affect your legal relationship with these third parties.

    8. Using Android APIs

    8.1 Google Data APIs 8.1.1 If you use any API to retrieve data from Google, you acknowledge that the data may be protected by intellectual property rights which are owned by Google or those parties that provide the data (or by other persons or companies on their behalf). Your use of any such API may be subject to additional Terms of Service. You may not modify, rent, lease, loan, sell, distribute or create derivative works based on this data (either in whole or in part) unless allowed by the relevant Terms of Service. 8.1.2 If you use any API to retrieve a user"s data from Google, you acknowledge and agree that you shall retrieve data only with the user"s explicit consent and only when, and for the limited purposes for which, the user has given you permission to do so. If you use the Android Recognition Service API, documented at the following URL: , as updated from time to time, you acknowledge that the use of the API is subject to the Data Processing Addendum for Products where Google is a Data Processor, which is located at the following URL: https://privacy.google.com/businesses/gdprprocessorterms/ , as updated from time to time. By clicking to accept, you hereby agree to the terms of the Data Processing Addendum for Products where Google is a Data Processor.

    9. Terminating this License Agreement

    9.1 The License Agreement will continue to apply until terminated by either you or Google as set out below. 9.2 If you want to terminate the License Agreement, you may do so by ceasing your use of the SDK and any relevant developer credentials. 9.3 Google may at any time, terminate the License Agreement with you if: (A) you have breached any provision of the License Agreement; or (B) Google is required to do so by law; or (C) the partner with whom Google offered certain parts of SDK (such as APIs) to you has terminated its relationship with Google or ceased to offer certain parts of the SDK to you; or (D) Google decides to no longer provide the SDK or certain parts of the SDK to users in the country in which you are resident or from which you use the service, or the provision of the SDK or certain SDK services to you by Google is, in Google"s sole discretion, no longer commercially viable. 9.4 When the License Agreement comes to an end, all of the legal rights, obligations and liabilities that you and Google have benefited from, been subject to (or which have accrued over time whilst the License Agreement has been in force) or which are expressed to continue indefinitely, shall be unaffected by this cessation, and the provisions of paragraph 14.7 shall continue to apply to such rights, obligations and liabilities indefinitely.

    10. DISCLAIMER OF WARRANTIES

    10.1 YOU EXPRESSLY UNDERSTAND AND AGREE THAT YOUR USE OF THE SDK IS AT YOUR SOLE RISK AND THAT THE SDK IS PROVIDED "AS IS" AND "AS AVAILABLE" WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND FROM GOOGLE. 10.2 YOUR USE OF THE SDK AND ANY MATERIAL DOWNLOADED OR OTHERWISE OBTAINED THROUGH THE USE OF THE SDK IS AT YOUR OWN DISCRETION AND RISK AND YOU ARE SOLELY RESPONSIBLE FOR ANY DAMAGE TO YOUR COMPUTER SYSTEM OR OTHER DEVICE OR LOSS OF DATA THAT RESULTS FROM SUCH USE. 10.3 GOOGLE FURTHER EXPRESSLY DISCLAIMS ALL WARRANTIES AND CONDITIONS OF ANY KIND, WHETHER EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO THE IMPLIED WARRANTIES AND CONDITIONS OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NON-INFRINGEMENT.

    11. LIMITATION OF LIABILITY

    11.1 YOU EXPRESSLY UNDERSTAND AND AGREE THAT GOOGLE, ITS SUBSIDIARIES AND AFFILIATES, AND ITS LICENSORS SHALL NOT BE LIABLE TO YOU UNDER ANY THEORY OF LIABILITY FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, CONSEQUENTIAL OR EXEMPLARY DAMAGES THAT MAY BE INCURRED BY YOU, INCLUDING ANY LOSS OF DATA, WHETHER OR NOT GOOGLE OR ITS REPRESENTATIVES HAVE BEEN ADVISED OF OR SHOULD HAVE BEEN AWARE OF THE POSSIBILITY OF ANY SUCH LOSSES ARISING.

    12. Indemnification

    12.1 To the maximum extent permitted by law, you agree to defend, indemnify and hold harmless Google, its affiliates and their respective directors, officers, employees and agents from and against any and all claims, actions, suits or proceedings, as well as any and all losses, liabilities, damages, costs and expenses (including reasonable attorneys fees) arising out of or accruing from (a) your use of the SDK, (b) any application you develop on the SDK that infringes any copyright, trademark, trade secret, trade dress, patent or other intellectual property right of any person or defames any person or violates their rights of publicity or privacy, and (c) any non-compliance by you with the License Agreement.

    13. Changes to the License Agreement

    13.1 Google may make changes to the License Agreement as it distributes new versions of the SDK. When these changes are made, Google will make a new version of the License Agreement available on the website where the SDK is made available.

    14. General Legal Terms

    14.1 The License Agreement constitutes the whole legal agreement between you and Google and governs your use of the SDK (excluding any services which Google may provide to you under a separate written agreement), and completely replaces any prior agreements between you and Google in relation to the SDK. 14.2 You agree that if Google does not exercise or enforce any legal right or remedy which is contained in the License Agreement (or which Google has the benefit of under any applicable law), this will not be taken to be a formal waiver of Google"s rights and that those rights or remedies will still be available to Google. 14.3 If any court of law, having the jurisdiction to decide on this matter, rules that any provision of the License Agreement is invalid, then that provision will be removed from the License Agreement without affecting the rest of the License Agreement. The remaining provisions of the License Agreement will continue to be valid and enforceable. 14.4 You acknowledge and agree that each member of the group of companies of which Google is the parent shall be third party beneficiaries to the License Agreement and that such other companies shall be entitled to directly enforce, and rely upon, any provision of the License Agreement that confers a benefit on (or rights in favor of) them. Other than this, no other person or company shall be third party beneficiaries to the License Agreement. 14.5 EXPORT RESTRICTIONS. THE SDK IS SUBJECT TO UNITED STATES EXPORT LAWS AND REGULATIONS. YOU MUST COMPLY WITH ALL DOMESTIC AND INTERNATIONAL EXPORT LAWS AND REGULATIONS THAT APPLY TO THE SDK. THESE LAWS INCLUDE RESTRICTIONS ON DESTINATIONS, END USERS AND END USE. 14.6 The rights granted in the License Agreement may not be assigned or transferred by either you or Google without the prior written approval of the other party. Neither you nor Google shall be permitted to delegate their responsibilities or obligations under the License Agreement without the prior written approval of the other party. 14.7 The License Agreement, and your relationship with Google under the License Agreement, shall be governed by the laws of the State of California without regard to its conflict of laws provisions. You and Google agree to submit to the exclusive jurisdiction of the courts located within the county of Santa Clara, California to resolve any legal matter arising from the License Agreement. Notwithstanding this, you agree that Google shall still be allowed to apply for injunctive remedies (or an equivalent type of urgent legal relief) in any jurisdiction. January 16, 2019

    Download Android SDK Platform-Tools

    Before downloading, you must agree to the following terms and conditions.

    Terms and Conditions

    This is the Android Software Development Kit License Agreement

    1. Introduction

    1.1 The Android Software Development Kit (referred to in the License Agreement as the "SDK" and specifically including the Android system files, packaged APIs, and Google APIs add-ons) is licensed to you subject to the terms of the License Agreement. The License Agreement forms a legally binding contract between you and Google in relation to your use of the SDK. 1.2 "Android" means the Android software stack for devices, as made available under the Android Open Source Project, which is located at the following URL: http://source.android.com/, as updated from time to time. 1.3 A "compatible implementation" means any Android device that (i) complies with the Android Compatibility Definition document, which can be found at the Android compatibility website (http://source.android.com/compatibility) and which may be updated from time to time; and (ii) successfully passes the Android Compatibility Test Suite (CTS). 1.4 "Google" means Google LLC, a Delaware corporation with principal place of business at 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States.

    2. Accepting this License Agreement

    2.1 In order to use the SDK, you must first agree to the License Agreement. You may not use the SDK if you do not accept the License Agreement. 2.2 By clicking to accept, you hereby agree to the terms of the License Agreement. 2.3 You may not use the SDK and may not accept the License Agreement if you are a person barred from receiving the SDK under the laws of the United States or other countries, including the country in which you are resident or from which you use the SDK. 2.4 If you are agreeing to be bound by the License Agreement on behalf of your employer or other entity, you represent and warrant that you have full legal authority to bind your employer or such entity to the License Agreement. If you do not have the requisite authority, you may not accept the License Agreement or use the SDK on behalf of your employer or other entity.

    3. SDK License from Google

    3.1 Subject to the terms of the License Agreement, Google grants you a limited, worldwide, royalty-free, non-assignable, non-exclusive, and non-sublicensable license to use the SDK solely to develop applications for compatible implementations of Android. 3.2 You may not use this SDK to develop applications for other platforms (including non-compatible implementations of Android) or to develop another SDK. You are of course free to develop applications for other platforms, including non-compatible implementations of Android, provided that this SDK is not used for that purpose. 3.3 You agree that Google or third parties own all legal right, title and interest in and to the SDK, including any Intellectual Property Rights that subsist in the SDK. "Intellectual Property Rights" means any and all rights under patent law, copyright law, trade secret law, trademark law, and any and all other proprietary rights. Google reserves all rights not expressly granted to you. 3.4 You may not use the SDK for any purpose not expressly permitted by the License Agreement. Except to the extent required by applicable third party licenses, you may not copy (except for backup purposes), modify, adapt, redistribute, decompile, reverse engineer, disassemble, or create derivative works of the SDK or any part of the SDK. 3.5 Use, reproduction and distribution of components of the SDK licensed under an open source software license are governed solely by the terms of that open source software license and not the License Agreement. 3.6 You agree that the form and nature of the SDK that Google provides may change without prior notice to you and that future versions of the SDK may be incompatible with applications developed on previous versions of the SDK. You agree that Google may stop (permanently or temporarily) providing the SDK (or any features within the SDK) to you or to users generally at Google"s sole discretion, without prior notice to you. 3.7 Nothing in the License Agreement gives you a right to use any of Google"s trade names, trademarks, service marks, logos, domain names, or other distinctive brand features. 3.8 You agree that you will not remove, obscure, or alter any proprietary rights notices (including copyright and trademark notices) that may be affixed to or contained within the SDK.

    4. Use of the SDK by You

    4.1 Google agrees that it obtains no right, title or interest from you (or your licensors) under the License Agreement in or to any software applications that you develop using the SDK, including any intellectual property rights that subsist in those applications. 4.2 You agree to use the SDK and write applications only for purposes that are permitted by (a) the License Agreement and (b) any applicable law, regulation or generally accepted practices or guidelines in the relevant jurisdictions (including any laws regarding the export of data or software to and from the United States or other relevant countries). 4.3 You agree that if you use the SDK to develop applications for general public users, you will protect the privacy and legal rights of those users. If the users provide you with user names, passwords, or other login information or personal information, you must make the users aware that the information will be available to your application, and you must provide legally adequate privacy notice and protection for those users. If your application stores personal or sensitive information provided by users, it must do so securely. If the user provides your application with Google Account information, your application may only use that information to access the user"s Google Account when, and for the limited purposes for which, the user has given you permission to do so. 4.4 You agree that you will not engage in any activity with the SDK, including the development or distribution of an application, that interferes with, disrupts, damages, or accesses in an unauthorized manner the servers, networks, or other properties or services of any third party including, but not limited to, Google or any mobile communications carrier. 4.5 You agree that you are solely responsible for (and that Google has no responsibility to you or to any third party for) any data, content, or resources that you create, transmit or display through Android and/or applications for Android, and for the consequences of your actions (including any loss or damage which Google may suffer) by doing so. 4.6 You agree that you are solely responsible for (and that Google has no responsibility to you or to any third party for) any breach of your obligations under the License Agreement, any applicable third party contract or Terms of Service, or any applicable law or regulation, and for the consequences (including any loss or damage which Google or any third party may suffer) of any such breach.

    5. Your Developer Credentials

    5.1 You agree that you are responsible for maintaining the confidentiality of any developer credentials that may be issued to you by Google or which you may choose yourself and that you will be solely responsible for all applications that are developed under your developer credentials.

    6. Privacy and Information

    6.1 In order to continually innovate and improve the SDK, Google may collect certain usage statistics from the software including but not limited to a unique identifier, associated IP address, version number of the software, and information on which tools and/or services in the SDK are being used and how they are being used. Before any of this information is collected, the SDK will notify you and seek your consent. If you withhold consent, the information will not be collected. 6.2 The data collected is examined in the aggregate to improve the SDK and is maintained in accordance with Google"s Privacy Policy.

    7. Third Party Applications

    7.1 If you use the SDK to run applications developed by a third party or that access data, content or resources provided by a third party, you agree that Google is not responsible for those applications, data, content, or resources. You understand that all data, content or resources which you may access through such third party applications are the sole responsibility of the person from which they originated and that Google is not liable for any loss or damage that you may experience as a result of the use or access of any of those third party applications, data, content, or resources. 7.2 You should be aware the data, content, and resources presented to you through such a third party application may be protected by intellectual property rights which are owned by the providers (or by other persons or companies on their behalf). You may not modify, rent, lease, loan, sell, distribute or create derivative works based on these data, content, or resources (either in whole or in part) unless you have been specifically given permission to do so by the relevant owners. 7.3 You acknowledge that your use of such third party applications, data, content, or resources may be subject to separate terms between you and the relevant third party. In that case, the License Agreement does not affect your legal relationship with these third parties.

    8. Using Android APIs

    8.1 Google Data APIs 8.1.1 If you use any API to retrieve data from Google, you acknowledge that the data may be protected by intellectual property rights which are owned by Google or those parties that provide the data (or by other persons or companies on their behalf). Your use of any such API may be subject to additional Terms of Service. You may not modify, rent, lease, loan, sell, distribute or create derivative works based on this data (either in whole or in part) unless allowed by the relevant Terms of Service. 8.1.2 If you use any API to retrieve a user"s data from Google, you acknowledge and agree that you shall retrieve data only with the user"s explicit consent and only when, and for the limited purposes for which, the user has given you permission to do so. If you use the Android Recognition Service API, documented at the following URL: , as updated from time to time, you acknowledge that the use of the API is subject to the Data Processing Addendum for Products where Google is a Data Processor, which is located at the following URL: https://privacy.google.com/businesses/gdprprocessorterms/ , as updated from time to time. By clicking to accept, you hereby agree to the terms of the Data Processing Addendum for Products where Google is a Data Processor.

    9. Terminating this License Agreement

    9.1 The License Agreement will continue to apply until terminated by either you or Google as set out below. 9.2 If you want to terminate the License Agreement, you may do so by ceasing your use of the SDK and any relevant developer credentials. 9.3 Google may at any time, terminate the License Agreement with you if: (A) you have breached any provision of the License Agreement; or (B) Google is required to do so by law; or (C) the partner with whom Google offered certain parts of SDK (such as APIs) to you has terminated its relationship with Google or ceased to offer certain parts of the SDK to you; or (D) Google decides to no longer provide the SDK or certain parts of the SDK to users in the country in which you are resident or from which you use the service, or the provision of the SDK or certain SDK services to you by Google is, in Google"s sole discretion, no longer commercially viable. 9.4 When the License Agreement comes to an end, all of the legal rights, obligations and liabilities that you and Google have benefited from, been subject to (or which have accrued over time whilst the License Agreement has been in force) or which are expressed to continue indefinitely, shall be unaffected by this cessation, and the provisions of paragraph 14.7 shall continue to apply to such rights, obligations and liabilities indefinitely.

    10. DISCLAIMER OF WARRANTIES

    10.1 YOU EXPRESSLY UNDERSTAND AND AGREE THAT YOUR USE OF THE SDK IS AT YOUR SOLE RISK AND THAT THE SDK IS PROVIDED "AS IS" AND "AS AVAILABLE" WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND FROM GOOGLE. 10.2 YOUR USE OF THE SDK AND ANY MATERIAL DOWNLOADED OR OTHERWISE OBTAINED THROUGH THE USE OF THE SDK IS AT YOUR OWN DISCRETION AND RISK AND YOU ARE SOLELY RESPONSIBLE FOR ANY DAMAGE TO YOUR COMPUTER SYSTEM OR OTHER DEVICE OR LOSS OF DATA THAT RESULTS FROM SUCH USE. 10.3 GOOGLE FURTHER EXPRESSLY DISCLAIMS ALL WARRANTIES AND CONDITIONS OF ANY KIND, WHETHER EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO THE IMPLIED WARRANTIES AND CONDITIONS OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NON-INFRINGEMENT.

    11. LIMITATION OF LIABILITY

    11.1 YOU EXPRESSLY UNDERSTAND AND AGREE THAT GOOGLE, ITS SUBSIDIARIES AND AFFILIATES, AND ITS LICENSORS SHALL NOT BE LIABLE TO YOU UNDER ANY THEORY OF LIABILITY FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, CONSEQUENTIAL OR EXEMPLARY DAMAGES THAT MAY BE INCURRED BY YOU, INCLUDING ANY LOSS OF DATA, WHETHER OR NOT GOOGLE OR ITS REPRESENTATIVES HAVE BEEN ADVISED OF OR SHOULD HAVE BEEN AWARE OF THE POSSIBILITY OF ANY SUCH LOSSES ARISING.

    12. Indemnification

    12.1 To the maximum extent permitted by law, you agree to defend, indemnify and hold harmless Google, its affiliates and their respective directors, officers, employees and agents from and against any and all claims, actions, suits or proceedings, as well as any and all losses, liabilities, damages, costs and expenses (including reasonable attorneys fees) arising out of or accruing from (a) your use of the SDK, (b) any application you develop on the SDK that infringes any copyright, trademark, trade secret, trade dress, patent or other intellectual property right of any person or defames any person or violates their rights of publicity or privacy, and (c) any non-compliance by you with the License Agreement.

    13. Changes to the License Agreement

    13.1 Google may make changes to the License Agreement as it distributes new versions of the SDK. When these changes are made, Google will make a new version of the License Agreement available on the website where the SDK is made available.

    14. General Legal Terms

    14.1 The License Agreement constitutes the whole legal agreement between you and Google and governs your use of the SDK (excluding any services which Google may provide to you under a separate written agreement), and completely replaces any prior agreements between you and Google in relation to the SDK. 14.2 You agree that if Google does not exercise or enforce any legal right or remedy which is contained in the License Agreement (or which Google has the benefit of under any applicable law), this will not be taken to be a formal waiver of Google"s rights and that those rights or remedies will still be available to Google. 14.3 If any court of law, having the jurisdiction to decide on this matter, rules that any provision of the License Agreement is invalid, then that provision will be removed from the License Agreement without affecting the rest of the License Agreement. The remaining provisions of the License Agreement will continue to be valid and enforceable. 14.4 You acknowledge and agree that each member of the group of companies of which Google is the parent shall be third party beneficiaries to the License Agreement and that such other companies shall be entitled to directly enforce, and rely upon, any provision of the License Agreement that confers a benefit on (or rights in favor of) them. Other than this, no other person or company shall be third party beneficiaries to the License Agreement. 14.5 EXPORT RESTRICTIONS. THE SDK IS SUBJECT TO UNITED STATES EXPORT LAWS AND REGULATIONS. YOU MUST COMPLY WITH ALL DOMESTIC AND INTERNATIONAL EXPORT LAWS AND REGULATIONS THAT APPLY TO THE SDK. THESE LAWS INCLUDE RESTRICTIONS ON DESTINATIONS, END USERS AND END USE. 14.6 The rights granted in the License Agreement may not be assigned or transferred by either you or Google without the prior written approval of the other party. Neither you nor Google shall be permitted to delegate their responsibilities or obligations under the License Agreement without the prior written approval of the other party. 14.7 The License Agreement, and your relationship with Google under the License Agreement, shall be governed by the laws of the State of California without regard to its conflict of laws provisions. You and Google agree to submit to the exclusive jurisdiction of the courts located within the county of Santa Clara, California to resolve any legal matter arising from the License Agreement. Notwithstanding this, you agree that Google shall still be allowed to apply for injunctive remedies (or an equivalent type of urgent legal relief) in any jurisdiction. January 16, 2019